duminică, 20 ianuarie 2008

despre profesia de Formator

Ma gandeam zilele trecute la ce inseamna a fi "trainer" [in continuare voi folosi insa termenul de "formator" tocmai pentru a sublinia elementul de responsabilitate a acestei profesii]...
Si la cum a ajuns asta aproape o "moda", un snobism si o euforie mai ales a celor care trec prin cateva experiente de educatie nonformala, termina o facultate si deja isi pun titulatura de "Formator".
Si nu numai ei intra in categoria asta de superficialitate ci si multi alti adulti trecuti prin experiente profesionale in urma carora [poate] au devenit specialisti intr-un domeniu si acum pot declara ca sunt formatori in asta.

E oare suficient sa intelegi procesul sau sa cunosti bine continutul pentru a te declara "formator in.."?

Disputa intre proces si continut a fost si va fi [in opinia mea] multa vreme de actualitate in cea ce priveste educatia / invatarea, dar asta nu inseamna ca nu se pot gasi solutii.
In ceea ce priveste formarea [gandita si implementata cu responsabilitate] exista cel putin doua solutii:
1. O persoana cu suficienta experienta de continut [in domeniul profesional vizat de sesiunea de formare in cauza], dar si cu suficienta constinta si formare in ale procesului [minima intelegere a procesului de invatare - de la obiective realizabile si masurabile la procesele de grup si stapanirea de instrumente eficiente si eficace pentru a gestiona optim acest proces si a ajunge la rezultatele scontate].
Dupa mine, pentru a ajunge la asta iti trebuie cel putin cativa ani de activitate intensa si complexa/diversificata pentru ambele arii de experienta.

2. Doi specialisti pentru fiecare dintre cele doua arii care sa poata actiona complementar si simultan [precum in conceptul teamteaching]. Si in acest caz este nevoie de constinta profesionala si de experiente suficiente si relevante de ambele parti. Aici mai e nevoie, insa, ca cei doi specialisti [cel cu continutul si cel cu procesul] sa se poata sincroniza si adapta la facilitarea in comun a procesului de formare .
Este vorba de un parcurs destul de laborios de adaptare si integrare a continutului specific in situatia de formare. [similar transpozitiei didactice, dar in context nonformal, ceea ce inseamna ca rezultatul trebuie sa fie foarte aplicativ si util in mod direct pentru cei care se formeaza].

Am deschis acest subiect mai ales pentru ca o "scoala" [autoritate] de formatori nu s-a remarcat inca in Romania ci exista doar cativa furnizori "mai buni" de programe de formare a formatorilor. Nu exista insa coerent un progam de perfectionare continua a formatorilor.

E un subiect deschis...

Violeta [vrea sa invete]

3 comentarii:

GxG spunea...

Acolo la profil trebuie sa scrii only one nu onlyone. ;)

GxG spunea...

sory, dar mai e si Maybe it's not sau it is not, pt ca vorbesti despre "it" knowledge. Sper sa nu te deranjeze.

Liviu spunea...

Ai un inceput interesant te rog sa mai postezi cred ca ai un mare potential daca vrei sa aflii mai multe intra pe wwwsociopsihopedagog.blogspot.com